پروفایل

چگونه اسپیکر را فعال کنیم

مقدمه

اسپیکر ها از جمله سخت افزارهایی می باشد که سیگنال های ورودی را به گونه ای تنظیم می کند که برای انسان قابل شنیدن باشد. امروزه روش های متفاوتی برای فعالسازی اسپیکر وجود دارد که می توانیم از این روش ها برای فعالسازی اسپیکر خود و انتقال صدا استفاده کنیم.

یکی از روش هایی که در انتقال صدا وجود دارد استفاده از جک هدفون در جلو کامپیوتر می باشد و روشی دیگر که در فعالسازی اسپیکر وجود دارد استفاده از کابل های 3.5 میلی متری می باشد و استفاده از این نوع کابل ها از متداولترین و پرطرفدارترین روش های فعال سازی اسپیکر می باشد.

شاید راه های متفاوتی که در انتقال صدا به مانیتور و فعالسازی اسپیکر وجود دارد کمی گیج کننده باشد و به همین دلیل است که می خواهیم در این مقاله به پرسش شما که چگونه اسپیکر را فعال کنیم پاسخ دهیم.

آیا مانیتورها قابلیت پخش صدا را دارد؟

مانیتورها قادر هستند که صداها و موسیقی ها و اصوات دیگر را پخش کنند و اینکه اکثر مانیتورها دارای اسپیکرهای داخلی هستند و این قابلیت باعث پخش صدا از مانیتور می شود. برخی از مانیتورها کیفیت پخش صدای بیشتری برخوردار می باشند و دارای اسپیکرهای پرقدرت تری هستند.

پس این مورد در خرید مانیتور باید مورد توجه قرار بگیرد. مانیتورها باید دارای یک پورت خروجی صدا باشند تا بتوانید آن را به یک اسپیکر جانبی متصل کنید. گاهی بعضی از مانیتورها دارای اسپیکرهای داخلی پرقدرتی هستند که آن ها را از اسپیکرهای جانبی بی نیاز کرده است.

البته برای آنکه بتوانید از این روش هم برای پخش صدا استفاده کنید بازهم نیازمند فعالسازی می باشید. اما روش های متفاوتی برای فعال کردن اسپیکر وجود دارد که به آن می پردازیم.

استفاده از کارت صدای USB

برای اینکه بدانیم چگونه اسپیکر را فعال کنیم، این روش ابتدایی ترین روش می باشد و شما بواسطه یک کارت صدای USB می توانید این کار را انجام دهید.

  • مرحله اول: ابتدا یک کارت صدای USB را از طریق درگاه USB به مانیتور متصل کنید و بعد از اینکه از اتصال مطمئن شدید وارد بخش Control pannel کامپیوتر خود شوید و روی آیکون sound کلیک کنید.
  • مرحله دوم: حال سربرگ playback باز می شود و زیر ان شما باید لیستی از دستگاه هایی که می خواهند به کامپیوترتان متصل شود را مشاهده کنید
  • مرحله سوم: حال برای اینکه از کارت صدای usb بتوانید به عنوان پخش کننده صدا استفاده کنید، روی گزینه set as Default Device کلیک کنید، وارد بخش Recording شوید و روی اسم کارت صدای usb کلیک راست کرده و Enable را انتخاب کنید.
  • هارداکسترنال

ادامه مراحل فعال کردن اسپیکر به روش کارت صدای USB چگونه می باشد؟

اگر تا اینجای کار همراه ما بودید و مراحل را به درستی انجام دهید تا نیمه های کار پیش رفته اید پس در ادامه کار نیز همراه ما باشید.

  • مرحله چهارم: در قسمت Playback پایین سمت چپ آن باید حروفی با این مضمون وجود داشته باشد this device is worwing و به این معنی می باشد که دستگاه به درستی کار می کند.
  • مرحل پنجم: در این مرحله با کلیک راست و انتخاب گزینه properties وارد گزینه Levels شوید و در اینجا دونوار volume می بینید و باید هردو آن ها را روی ماکسیمم قرار دهید در نهایت رویok کلیک کنید و تنظیمات را ذخیره کنید.

بلوتوث یا آداپتور بلوتوث

برای اینکه بدانیم چگونه اسپیکر را فعال کنیم این روش نیز کاربرد فراوانی دارد و یکی از روش هایی می باشد که می توانید از آن در فعال کردن اسپیکر استفاده کنید. بعضی از کامپیوترها دارای بلوتوث داخلی می باشد و بعضی نیز توسط یک آداپتور جانبی برای اتصال بلوتوث می باشد. برای این کار باید مراحل زیر را انجام دهید:

  • مرحله اول: آداپتور بلوتوث را به کامپیوتر خود متصل کنید و برنامه VLC Media player را باز کرده و از سربرگ Tool گزینه perfomances را انتخاب کنید.
  • مرحله دوم: روی گزینه Audio کلیک کنید و از قسمت پایین روی گزینه Bluetooth device کلیک کنید
  • مرحله سوم: حالا وارد Browse شوید و بلوتوث را پیدا کنید و در نهایت روی گزینه OK را کلیک کنید

 هارداکسترنال-وال تل

استفاده از HDMI یا DisplayPort

اگر هنوز هم نتوانستید اسپیکر را فعال کنید و سوال چگونه اسپیکر را فعال کنیم هنوز ذهنتان را درگیر کرده است، می توانید از کابل های HDMI استفاده کنید.

اولین نکته ای که در این رابطه وجود دارد باید بدانید که مانیتور شما از اسپیکر داخلی برخوردار است و یا اینکه بلندگوها روشن می باشد و صدای بلندگوها نیز زیاد باشد.

  • مرحله اول: وارد بخش Control pannle شوید و روی گزینه sound کلیک کنید
  • مرحله دوم: در قسمت سربرگ playback باید بتوانید اسم مانیتور خود را پیدا کنید و وارد بخش Device Manager شوید
  • مرحله سوم: حال در این مرحله در قسمت Display adaptors باید بتوانید کارت گرافیک و مانیتور خود را مشاهده کنید
  • در نهایت خروجی سیگنال ویدئویی کامپیوترتان به ورودی مانیتور و خروجی صوتی آن متصل می شود البته این شیوه زمانی جوابگو می باشد که دستگاه های شما درگاه های مربوطه را داشته باشد.

می توانید در فعال کردن اسپیکر از اسپیکرهای داخلی مانیتور نیز استفاده کنید!

اولین اقدامی که در فعال کردن اسپیکر وجود دارد استفاده از اسپیکر داخلی مانیتور می باشد البته باید از روشن بودن آن اطمینان حاصل نمایید. در بیشتر مانیتورها در بخش جانبی و جلو مانیتورها قسمتی برای افزایش صدا در بلندگو وجود دارد.

زمانی که بلندگوی داخلی مانیتور شما روشن باشد شما می توانید آن را به عنوان دستگاه خروجی صدا انتخاب کنید و بواسطه آن صداها و موسیقی های دلخواهتان را گوش دهید. حال این سوال پیش می آید که چگونه اسپیکر را فعال کنیم به گونه ای که بخواهیم از اسپیکرهای داخلی مانیتور استفاده کنیم البته این روش بسیار ساده و کارآمد می باشد.

مرحله اول: ابتدا وارد بخش Control Pannle شوید حالا روی گزینه sound در سربرگ playback کلیک کنید و در این قسمت می توانید تنظیمات مربوط به صدا را مشاهده کنید و به صورت دستی اقدام به تنظیم آن نمایید.

هارد -وال تل

فعالسازی اسپیکر و اتصال آن به کامپیوتر

برای اینکه بتوانید اسپیکرها را به سیستم خود متصل کنید ابتدا باید از خاموش بودن آن مطمئن باشید بعد اسپیکرها را به برق متصل کنید. شما می توانید از جک 3.5 میلی متری که متصل به کابل می باشد استفاده کنید.

در پشت کیس کامپیوتر نیز تعدادی سوکت کوچک و رنگی وجود دارد البته معمولا این سوکت ها به رنگ سبز می باشند. از اتصال جک و سوکت ها اطمینان حاصل نمایید و به خوبی فشار دهید تا محکم شوند.

اگر این اتصال به خوبی برقرار نباشد سوئیچ به کارت صدا نیز متصل نخواهد بود و صدایی از اسپیکرهای پخش نخواهد شد. البته به این نکته توجه داشته باشید که برای اتصال فشار زیادی وارد نکنید تا به سوئیج و پورت شما آسیبی وارد نشود.

حال در این مرحله مانیتور و اسپیکرهای خود را روشن کنید و در این مرحله باید اسپیکر شناسایی شود و در نهایت روی گزینه yes کلیک کنید. برای اینکه از اتصال مطمئن شوید یک موسیقی پخش کنید. تا اینجا به پرسش چگونه اسپیکر را فعال کنیم به صورت نسبی پاسخ داده ایم.

اسپیکر بلوتوث را به کامپیوتر خود متصل کنید!

برای اینکه بتوانید اسپیکر بلوتوث را روی ویندوز 10 نصب کنید باید مراحلی را طی کنید تا به نتیجه دلخواهتان برسید.

  • مرحله اول: اولین مرحله ای که در این روش وجود دارد این است که به تنظیمات سیستم خود بروید و وارد بخش Device شوید و مطمئن شوید که بلوتوث سیستم شما روشن می باشد.
  • مرحله دوم: حالا بلوتوث سیستم را با بلوتوث اسپیکر جفت کنید حال لیستی متفاوت از دستگاه های قابل جفت شدن وجود دارد و روی گزینه دلخواهتان کلیک کنید و کانکت را بزنید.
  • مرحله سوم: اکنون اسپیکر شما به احتمال زیاد به کامپیوترتان متصل می باشد و برای اطمینان از اتصال آن باید یک موسیقی پخش کنید

استفاده از جک 3.5 میلی متری برای فعالسازی اسپیکر

اینکه چگونه اسپیکر را فعال کنیم به مانیتور و اسپیکری که در اختیار داریم بستگی دارد. شما می توانید با استفاده از یک جک 3.5 میلی متری این کار را انجام دهید. برای این کار باید ابتدا یک آداپتور تهیه کنید که جک هدفون را بتواند به دو جک متصل کند که یکی هدفون و دیگری بلندگو می باشد.

از دیگر روش هایی که در فعالسازی اسپیکر وجود دارد، استفاده از کابل تقسیم صوتی می باشد به این صورت است که از یک طرف به دو جک هدفون و از طرف دیگر به دو جک اسپیکر متصل شود. پس درنهایت شما می توانید از جک های 3.5 میلی متری مناسب برای این اتصال استفاده کنید و پخش صدا از طریق مانیتور را فعال نمایید.

یکی دیگر از روش هایی که برای فعالسازی اسپیکر وجود دارد استفاده از یک تقویت کننده صوتی با یک جک ورودی 3.5 میلی متری می باشد برای اینکه بتوانید این کار را انجام دهید کابل را به ورودی تقویت کننده صدا یا آمپلی فایر متصل کنید و بعد آمپلی فایر را با یک کابل 3.5 میلی متری به مانیتورتان متصل کنید.

البته سوالی که پیش می آید این است که کابل 3.5 میلیمتری چگونه می باشد؟ اکثر دستگاه های AV یک جک اتصال وجود دارد و می توان گفت درگاهی است که قابلیت انتقال داده های صوتی را بین دو دستگاه را دارد.

البته این کابل با HDMI متفاوت می باشد؛ کابل 3.5 میلی متری فقط برای انتقال صدا می باشد درصورتی که از کابل HDMI برای انتقال صوت و تصویر نیز استفاده می کنند و استفاده از ان باعث می شود صدا با کیفیت بهتری انتقال یابد.

ایراداتی که در اتصال وجود دارد!

خیلی از افراد بعد از آن که به این پرسش چگونه اسپیکر را فعال کنیم پاسخ دادند و بواسطه روش هایی که گفتیم باز هم موفق به اتصال و فعالسازی نشدند، باید بدانند بی شک ایراداتی در اتصال آن ها وجود دارد.

اولین دلیلی که در این کار وجود دارد این است که کابل صدا به درستی متصل نشده باشد و به همین دلیل می باشد که داده های صوتی به درستی منتقل نمی شوند. احتمال بعدی که در عدم موفقیت فعالسازی وجود دارد این است که کارت صدای سیستم شما به درستی فعال نشده است و یا پیکربندی آن با ایراداتی روبرو می باشد.

اگر سیستم شما روی حالت بی صدا باشد در فعالسازی اسپیکر دچار مشکل می شوید پس این مورد یکی از جزئی ترین ایراداتی می تواند باشد که در روند فعالسازی وجود دارد.

اگر تمام این تنظیمات را بررسی کردید اما باز هم موفق به اتصال نشدید برای عیب یابی کلیک راست کنید و روی گزینه بلندگو کلیک کنید و همچنین روی گزینه Troubleshoot audio playback کلیک کنید تا فرایند عیب یابی ویندوز آغاز شود.

 هارد اکسترنال

جمع بندی

درنهایت باتوجه به تمام نکاتی که در رابطه با فعالسازی اسپیکر وجود دارد و روش هایی که وجود دارد. می توانید روش های پخش صدا و انتقال صدا را بشناسید و از یکی از ان ها برای انتقال صدا استفاده کنید.

ولی اینکه چگونه اسپیکر را فعال کنیم به عوامل متعددی بستگی دارد همچنین به قابلیت هایی که مانیتور شما و پورت هایی که دارد نیز بستگی دارد. در انجام اتصالات و فعالسازی اسپیکر باید به نکاتی که گفته شد توجه داشته باشید و این را نیز باید بدانید که کامپیوتر شما دارای چه امکاناتی می باشد و شما می خواهید از کدام روشی برای انجام اتصالات و فعالسازی استفاده کنید.

امیدواریم در این مطلب به پرسش چگونه اسپیکر را فعال کنیم پاسخ خوبی داده باشیم و شما بتوانید به این واسطه خودتان در منزل فعالسازی اسپیکر را انجام دهید. این کار بسیار راحت می باشد اما گاهی در اتصالات ایراداتی تخصصی وجود دارد که باید برای درست انجام شدن آن از یک متخصص کمک بگیرید.

ثبت دیدگاه