پروفایل

مقایسه گلکسی A73 با A54؛ انتخابی سخت!

مقایسه گوشی های A73 و A54 نشان می دهد هر دو از نظر سخت افزاری و قدرت اجرایی، جز محصولات با کیفیت میان رده سامسونگ به حساب می‌ آیند. هر دو گوشی از صفحه نمایش باکیفیت بهره می برند. علاوه بر این از نظر کیفیت دوربین نیز این دو گوشی می توانند حرف های زیادی برای همدیگر داشته باشند. اگر می خواهید بدانید عملکرد کدام گوشی بهتر است، این مطلب را تا اخر مطالعه کنید.

نقاط قوت A73

  1.  صفحه نمایش با کیفیت و بزرگ با حاشیه کم
  2.  عملکرد سخت افزار مناسب
  3.  شارژدهی خوب
  4.  پشتیبانی نرم‌ افزاری طولانی مدت
  5.  دوربین های باکیفیت و خوب
  6.  بهره مندی از گواهی IP67

نقاط ضعف A73

  1.  قاب پشت پلاستیکی
  2.  نبودن آداپتور در جعبه گوشی

نقاط قوت A54

  1.  طراحی شبیه به s23
  2.  استفاده از شیشه به جای پلاستیک
  3.  نمایشگری عالی با 1000 نیت روشنایی
  4.  سخت افزاری مناسب
  5.  دوربین های کار آمد
  6.  شارژدهی عالی و بی نقص باتری

نقاط ضعف A54

  1.  دارای تراشه ای ضعیف تر نسبت به رقبا
  2.  نبود آداپتور در جعبه گوشی

مقایسه کیفیت ساخت و طراحی Galaxy A54 و Galaxy A73

در ابتدا برای مقایسه Galaxy A54 و Galaxy A73 به سمته کیفیت ساخت و طراحی آن ها می رویم.

سامسونگ تلاش کرده است که نوع طراحی این دو گوشی شبیه به سری پرچم دار خودش یعنی سری اس طراحی و تولید کند.

در Galaxy A73 می توانید مدل طراحی همیشگی خودش که شباهت زیادی به Galaxy s21 دارد را مشاهده کنید. در طرف دیگر بر روی Galaxy A54 هم همچنین از نظر طراحی می توانید شباهت زیادی به Galaxy s23 مشاهده کنید.

هر دو گوشی از نظر پهنا تقریبا هم اندازه هستند. با این حال به خاطر اینکه در گوشی گلکسی A73 نمایشگر بزرگتری به کار رفته است، این گوشی طول بیشتری دارد. علاوه بر این گوشی گلکسی A54 با ضخامتی ۸.۲ میلی‌متر در برابر A73 که با ضخامت ۷.۶ میلیمتری طراحی شده کمی ضخیم تر است.

نکته جالب در طراحی و وزن این دو گوشی میان رده این است که با توجه به اینکه گوشی A73 نمایشگر بزرگتری دارد اما وزن کمتری نسبت به A54 دارد. در Galaxy A73 وزن ۱۸۱ گرمی و در Galaxy A54 وزن ۲۰۲ گرمی را می توان مشاهده کرد.

دلیلی این اتفاق استفاده از پنل شیشه ای به جای پنل پلاستیکی در گلکسی A54 که کمی وزن بیشتری را به خود گرفته اما واقعا زیباتر است. پنل شیشه ای گوریلا گلس ۵(Gorila Glass 5) به این گوشی مقاومت بسیار خوبی در برابر خراش ارائه می دهد.

هر دو گوشی از IP67 پشتیبانی می کنند. بر این‌ اساس گوشی‌ ها تا سی دقیقه در عمق یک متری آب قابل بهره گیری هستند.

می‌ توان گفت A54 در مجموع طراحی بروزتری دارد و حس‌ و حال مناسب تری را به کاربر انتقال می کند. اما اگر سامسونگ از فریم آلمینیومی به جای پلاستیکی استفاده می کرد، این حس‌ و حال قوی تر می شد.

مقایسه نمایشگر Galaxy A54 و Galaxy A73

مقایسه دو گوشی های A54 و A73 در بخش نمایشگر را شروع می کنیم. سامسونگ از یک نمایشگر ۶.۷ اینچی با پنل سوپر امولد پلاس (Super AMOLED Plus) در گوشی گلکسی A73 استفاده کرده است. این نمایشگر از ۱۲۰ هرتز رفرش ریت پشتیبانی می کند و بیشترین روشنایی آن به ۸۰۰ نیت می رسد. کیفیت نمایشگر ۱۰۸۰ در ۲۴۰۰ پیکسل هست که با تمرکز ۳۹۳ پیکسل در اینچ تصاویر را نشان می دهد.

اما در گوشی Galaxy A54 شاهد یک نمایشگر سوپر امولد ۶.۴ اینچی هستیم که از ۱۲۰ هرتز و فناوری HDR10+ پشتیبانی می کند. بیشترین روشنایی این نمایشگر به ۱۰۰۰ نیت می رسد که در زیر نور خورشید حتمی عملکرد بهتری از خود نشان می دهد و به کاربر تجربه بهتری ارائه خواهد کرد.

این نمایشگر تقریبا از رزولوشن یکسان ۱۰۸۰ در ۲۳۴۰ پیکسلی و وضوح یا تراکم بالاتر ۴۰۳ پیکسل در اینچ نشان می دهد. همچنین سامسونگ برای محافظت از این دو نمایشگر از شیشه گوریلا گلس ۵ (Gorilla Glass 5) استفاده کرده است.

مقایسه رابط کاربری Galaxy A54 و Galaxy A73

این دو گوشی دقیقا در حال حاضر از یک نرم‌ افزار استفاده می کنند و اندروید ۱۳ برای هر دو گوشی در دسترس است.

هر دو گوشی سامسونگ طبق گفته کره ای ها قرار است تا ۴ سال بروزرسانی نرم‌ افزاری و ۵ سال بروزرسانی امنیتی دریافت کنند.

از نظر نرم افزاری شما تا ۵ سال به راحتی می توانید روی این دو دستگاه حساب کنید.

مقایسه گوشی های A73 و A54 از نظر عملکرد سخت افزاری

در Galaxy A54 از یک چیپست پنج نانومتری اگزینوس ۱۳۸۰ استفاده شده است. در این چیپست یک پردازنده هشت هسته‌ ای با چهار هسته ۲.۴ گیگاهرتزی کورتکس A78 به علاوه چهار هسته ۲.۰ گیگاهرتزی کورتکس A55 مشاهده می کنیم. علاوه بر این تراشه گرافیکی Mail-G68 تکمیل کننده قدرت پردازشی گلکسی A54 است.

و اما در گوشی گلکسی A73 از یک تراشه ۶ نانومتری Snapdragon 778G استفاده شده و سامسونگ اینگونه میان رده خود را روانه بازار کرده است.

این تراشه این اجازه را به علاقه‌ مندان به گیم می دهد با بالاترین کیفیت بتوانید بازی کنند. تراشه ای که از یک پردازنده هشت هسته ای با یک هسته ۲.۴ گیگاهرتزی کورتکس A78، و سه هسته ۲.۲ گیگاهرتزی کورتکس A78 و چهار هسته Cortex-A55 با فرکانس ۱.۹ گیگاهرتزی بهره برده است.

مقایسه گوشی های A73 و A54 از نظر دوربین

خب رسیدیم به جذاب ترین قسمت مقایسه یعنی مقایسه دوربین ها که می تواند نظر زیادی از کاربران را تغییر دهد. در واقع این بخش می تواند در انتخاب یکی از این دو گوشی سرنوشت ساز باشد.

گلکسی A73 از چهار دوربین بهره برده است که دوربین اصلی واید، اولتراواید، دوربین ماکرو و در اخر دوربین عمق سنجی که به ترتیب ۱۰۸، ۱۲، ۵ ، ۵ مگاپیکسلی هستند.

دوربین گوشی از OIS یا لرزش گیر بهره می برد که در کیفیت و روان بودن دوربین بخصوص در فیلم برداری به شما کمک می کند. علاوه بر این از قابلیت PDAF یا همان فوکوس خودکار با تشخیص فاز وجود دارد که در شرایط نوری مختلف که دقت فوکوس خودکار را هم در عکاسی هم در فیلم برداری بالا می برد.

در قسمت فیلم برداری، امکان فیلم برداری ۴k با ۳۰ فریم بر ثانیه را در گوشی A73 می توانید مشاهده کنید. علاوه بر این فیلم برداری ۱۰۸۰p با ۶۰ فریم در ثانیه را می توانید ببینید.

دوربین سلفی این گوشی با یک لنز ۳۲ مگاپیکسلی همراه با لنز واید است که دارای HDR است.

به خاطر اینکه سامسونگ دوربین عمق سنج را از گوشی A54 حذف کرده است، دقت لنز اصلی به ۵۰ مگاپیکسلی رسیده که کاهش می یابد.

اما در واقعیت عملکرد و کیفیت این دوربین بر خلاف گفته ها که فقط روی کاغذ نوشته شده است، نه اینکه پایین تر اتفاقا در برخی جاها از A73 بهتر است.

گلکسی A54 از ۳ دوربین اصلی واید، اولتراواید و دوربین ماکرو که به ترتیب ۵۰، ۱۲ و ۵ مگاپیکسلی هستند بهره می برد.

دوربین اول یعنی همان اصلی از PDAF پشتیبانی می کند و از لرزشگیر خودکار استفاده کرده است.

این دوربین با سنسوری که در آن به کار رفته قابلیت ثبت پیکسل هایی با حجم ۱.۰ میکرومتر است که کمک می کند در شرایط نوری ضعیف و مختلف با جزئیات بهتری عکاسی کنید.

به سراغ دوربین دوم می رویم یعنی دوربین اولترا واید که یک زاویه دید ۱۲۳ درجه ای را برای ما ارائه کرده و برای عکس های پرتره دسته جمعی، طبیعت و مناظر بسیار عالی است.

شما شاهده فیلم برداری 4K با ۳۰ فریم در ثانیه و ۱۰۸۰p با ۶۰ فریم بر ثانیه در دوربین اصلی هستید. علاوه بر این می توانید ویدئویی صحنه آهسته با کیفیت 720P و نرخ ۴۸۰ فریم بر ثانیه فیلم برداری و استفاده کنید.

و اما در دوربین سلفی تقریبا همان دوربین و همان کیفیت که در A73 مشاهده کردید را در این گوشی یعنی گلکسی A54 شاهد هستید.

دوربینی واید با سنسوری ۳۲ مگاپیکسل با قابلیت فیلم برداری 4K با ۳۰ فریم بر ثانیه که کیفیت قابل قبول و رضایت بخش است.

مقایسه باتری ها

شرکت سامسونگ از یک باتری لیتیوم پلیمری  با ظرفیت ۵۰۰۰ میلی آمپر در هر دو گوشی استفاده کرده است. همچنین هر دو گوشی از قابلیت شارژ سریع ۲۵ واتی پشتیبانی می کنند.

با اینکه این دو باتری شباهتی زیادی از نظر مشخصات دارند اما با نظر کاربران و تجربیات آن ها گفته شده است که باتری A54 بهتر است. این اتفاق به خاطر اینکه سامسونگ یک چیپست جدیدی در A54 به کاربرده که مصرف باتری کمتر و از طرف دیگر سرعت شارژ بالاتری ارائه کرده و باعث شده باتری A54 بهتر عمل کند و دیده شود. در کل می توانید روی باتری A54 حساب باز کنید چرا که با یک بار شارژ کردن کامل و استفاده سنگین تا یک روز شارژ نگه می دارد.

باتری این گوشی در نیم ساعت از ۰ تا ۵۶ درصد شارژ می شود و تا شارژ ۱۰۰% باید ۶۳ دقیقه به آن زمان دهید.

اما در گوشی A73 نمی‌ توانید به این اندازه روی شارژ نگه داشتن حساب باز کنید و باید انتظار کمتری نسبت به A54 داشته باشید. در استفاده سنگین احتمال می رود که در آخر شب برای شارژ کردن دنبال آداپتور و یا پاور بانک بگردید. علاوه بر این سرعت شارژ گلکسی A73 از ۰ تا ۴۵ نیم ساعت زمان می برد و نیز برای شارژ کامل ۸۴ دقیقه باید صبر کنید.

جمع بندی

بالاخره به جمع بندی رسیدیم اگر کیفیت ساخت و بروزرسانی های نرم‌ افزاری برایتان اولویت دارد، گوشی A54 را می توانید انتخاب کنید که یک گزینه جدید تر و طراحی زیبایی دارد.

اگر گیمر هستید و می‌ خواهید از بازی با گوشی لذت ببرید باید A73 را انتخاب کنید که در بازی های سنگین کم نمی آورد و نمایشگر بزرگ تری دارد که می توانید با این نمایشگر بزرگ از بازی لذت ببرید. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص قیمت گوشی A55 و قیمت گوشی A73 می توانید از خدمات ارائه شده در فروشگاه اینترنتی وال تل بهره ببرید.

 

ثبت دیدگاه