پروفایل
وال تل
19 آذر 1401 112 بازدید

چگونه مودم را وصل کنیم؟

پس از تهیه انواع مودم ها برای مصارف خانگی و اداری یکی از اساسی ترین دغدغه های هر کاربری پاسخ به این سوال است که چگونه مودم را وصل کنیم؟

علیرغم آن که این روزها در اکثر دفاتر و منازل شاهد حضور انواع مودم ها هستیم تعداد افراد کمی وجود دارند که از نحوه راه اندازی این دستگاه ها اطلاع کافی داشته باشند. اگر به هر نحوی در نحوه اتصال مودم خود با مشکل مواجه شده اید، این مقاله کاربردی یکی از بهترین منابع در جهت به پاسخ سوال فوق است. پیش از آن که بخواهیم به این پاسخ برسیم ضروری است که ابتدا با قسمت های مختلف یک مودم ADSL و VDSL آشنا شویم.

یک مودم عموما از چه قسمت هایی تشکیل شده است؟

هنگام تهیه هر یک از مودم های  ADSL  و  VDSL اگر به درون جعبه آن ها توجه کنید کاتالوگ و دفترچه راهنما را مشاهده خواهید نمود. درون این کاتالوگ عموما یک عکس را مشاهده خواهید نمود که هر یک از اجزای مودم را معرفی  و توضیحاتی را در جهت عملکرد آن ها ارائه می کند. کاربرد هر یک از این اجزا به شکل زیر می باشد:

چراغ های LED

هر مودم ADSL و یا VDSL  با توجه به امکاناتی که برند سازنده آن ارائه می دهد دارای چند چراغ LED است که معمولا این چراغ ها نمایشگر هر یک از وضعیت های زیر است:

  • چراغ وضعیت خاموش یا روشن، که همانند نام آن برای نمایش وضعیت خاموش یا روشن بودن مودم تعبیه شده است.
  • چراغ ADSL در بیشتر مودم ها هنگامی که در حال چشمک زدن باشد نشان دهنده عدم اتصال به اینترنت بوده و تنها هنگامی که سبز ثابت باشد بیانگر اتصال صحیح می باشد.
  • چراغ Wireless که بیانگر روشن و فعال بودن وایرسل است. هنگامی که اینLED  به رنگ قرمز یا نارنجی تغییر کند نشان دهنده خاموش بودن وایرلس می باشد.
  • چراغ اترنت که سبز بودن آن بیانگر این مطلب است که مودم با موفقیت به روتر یا رایانه وصل شده است. بدیهی است که خاموش یا قرمز رنگ بودن این چراغ نیز به معنای عدم شناسایی روتر یا سیستم می باشد.

مودم همراه

درگاه POWER

درگاه پاور یا همان ورودی برق قسمتی از مودم است که به وسیله اتصال آن به کابل اداپتور، مودم به برق شهری متصل می شود. این درگاه در قسمت انتهایی سمت چپ یا راست پشت مودم قرار دارد.

دکمه Power

این کلید که در قسمت پشت و یا جلوی مودم ها قرار دارد، همانطور که از نام آن پیداست وظیفه خاموش و روشن کردن مودم را بر عهده دارد.

پورت های شبکه:

قسمتی از مودم را تشکیل می دهد که به وسیله یک یا چند درگاه، مودم را به کامپیوتر، لپ تاپ و سایر دستگاه ها و به وسیله کابل مخصوص متصل می کند.

همچنین بخوانید :  بهترین مودم اینترنت مخابرات

درگاه Intenet یاWAN

این ورودی که در برخی از مودم ها به رنگ آبی است درگاه مخصوص اتصال روتر به مودم است.

آنتن خارجی

این قسمت وظیفه اتصال گوشی های هوشمند و سایر دستگاه ها به وسیله وایفای را بر عهده دارد. در مودم های ثابت وجود این آنتن ها تضمین کننده اتصال وایفای دستگاه های هوشمند تا برد 100 متر می باشد.

درگاه RESET

این درگاه که در اکثر مودم های امروزی وجود دارد، قابلیت استفاده بدون نویز از اینترنت را در هنگام تماس تلفنی بر روی خط تلفن فراهم می کند.

اکنون که با هر یک از اجزای تشکیل دهنده مودم ها آشنا شدیم به نحوه و فرایند اتصال مودم می پردازیم.

مودم بدون سیم

 

قدم اول:

در قدم اول کاربر می بایست از اتصال فیزیکی صحیح هر یک از این اجزا اطمینان حاصل کند؛ به عبارت دیگر با اتصال مودم به کامپیوتر، اتصال اسپلیتر یا نویزگیر به تلفن، اتصال کابل برق مودم و روشن کردن آن اتصال فیزیکی مودم انجام شده است. شایان ذکر است که اگر کاربر ضمن اتصال به اینترنت به استفاده از تلفن ثابت و یا دستگاه های بانکی نیازی نداشته باشد لزومی برای استفاده از اسپلیتر میان مودم و تلفن وجود نخواهد داشت.

پس از اتصال کابل ها و روشن شدن چراغ ADSL و یا همان چراغ لینک، نوبت قدم دوم فرا می رسد که آغازگر فرایند پیکربندی اتصال مودم می باشد.

همچنین بخوانید : از کجا بدونیم چند نفر به مودم ما وصل است؟

قدم دوم :

در این مرحله پس از اتصال کابل LAN  به کامپیوتر و یا با استفاده از وایفای اتصال خود را پیکربندی می کنیم. لازم به ذکر است که در هنگام اولین استفاده از آنجایی که مودم ها رمز عبوری ندارند می توان به وسیله وایفای نیز مراحل پیکربندی را انجام داد. پس از اطمینان از مطلب ذکر شده به وسیله کامپیوتر و یا گوشی خود وارد مرورگر شده و سپس IP پیش فرض مودم را که در قسمت اطلاعات زیرین مودم قرار گرفته وارد می کنیم. پس از ورود به صفحه ارائه شده در مرورگر وارد تنظیمات مودم شده و در کادرهای ارائه شده واژه Admin را برای یوزر و پسورد وارد می کنیم.

قدم سوم:

پس از ورود به صفحه اختصاصی و کلیک بر روی گزینه Quick Setup (Quick Start) وارد فرایند راه اندازی مودم شده و سپس گزینه RUN WIZARD را انتخاب می کنیم.

قدم چهارم:

دراین قدم از فرایند راه اندازی مودم ها عموما اطلاعاتی جهت دسترسی به اینترنت نمایش داده خواهد شد. گزینه NEXT را انتخاب کرده و سپس منطقه زمانی تهران را انتخاب کرده و در صفحه بعدی اطلاعات ارائه شده توسط ISP و یا همان اوپراتور خود را که شامل یوزر، پسورد، VPI  و VCI می شود را وارد می کنیم.

مودم همراه

قدم پنجم:

در قدم پنجم از فرایند اتصال نیز اطلاعات را طبق تصویر زیر وارد کرده و در قسمت SSID یک نام و در کادر مربوط به PRE SHARED KEY  یک پسورد را به انتخاب خود وارد کرده و گزینه NEXT را انتاخاب می کنیم.

قدم ششم:

در قدم نهایی و صفحه ای که باز می شود نیز بر روی گزینه Save  کلیک می کنیم و برای برقراری اتصال چند ثانیه صبر می کنیم. اگر تمامی قدم های ذکر شده در این مقاله را به درستی انجام داده باشیم پس از چند ثاانیه LED مربوط به اینترنت بر روی مودم سبز شده و بیانگر آن است که با موفقیت به اینترنت متصل شده ایم..ما برای شما در فروشگاه اینترنتی وال تل محصولی با کیفیت و قیمت روز را پیشنهاد میدهیم

 

ثبت دیدگاه